معرفی:

موسسه خیریه غریب مادر با شماره ثبت 93 و شماره پروانه 10/11/107 از سال 1395 تأسیس و فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان ایتام، بی‌سرپرست و بدسرپرست آغاز کرد.

خیریه غریب مادر ، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد (بر پایه کمک های مردمی) است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه‌ی والای انسان‌دوستی و کمک به همنوعانِ محروم فعالیت می‌کند.
خیریه غریب مادر تنها با گذشت چندین سال از شروع فعالیت، به یاری خدا و با تکیه‌بر حمایت‌های خیرین و حامیان گرامی توانسته است اقدامات مؤثری در زمینه‌ی کمک به قشر بی‌بضاعت و آبرومند جامعه به‌ویژه زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام دهد. ضمن آنکه در این مسیر، حفظ کرامت انسانی مددجویان همواره شعار اصلی و سرلوحه‌ی انجام وظیفه‌ی کارمندان خیریه بوده است.

از فعالیت‌های خیریه غریب مادر علاوه بر سرپرستی خانواده‌های نیازمند می‌توان به مواردی از جمله حمایت از بیماران، اعطای جهیزیه و تسهیلات ازدواج، اعطای کمک‌هزینه‌های تحصیلی و آموزشی، پرداخت وام‌های خوداشتغالی و فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال مددجویان اشاره کرد.

 

سرکار خانم اشرف الواری مدیریت خیریه غریب مادر شهرستان نورآباد دلفان

خستگی‌ناپذیر در مسیر خدمت به نیازمندان/بانوی جانبازی که شغل می‌آفریند

اشرف الواری یکی از بانوان نورآبادی است که بیش از بیست سال در قالب موسسه خیریه حضرت زینب(س) به افراد کم بضاعت خدمت کرده، این بانوی 50 ساله جانباز تاکنون برای 50 نفر شغل‌های خرد و خانگی ایجاد کرده، او می‌گوید: چند سالی است به این نتیجه رسیده‌ام که به جای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به افراد نیازمند باید شغلی برایشان دست و پا کرد.

این بانوی نورآبادی که جهادی وار در همه عرصه‌ها حضور جدی دارد، معتقد است: اگر تسهیلاتی در اختیار داشته باشد می‌تواند همه مادران کار در نورآباد را مشغول به کار کند، زیرا این افراد از سرناچاری و نبود کارخانه در شهرستان راهی شهرهای دیگر می‌شوند.

نکته‌ی که حین مصاحبه با خانم الواری متوجه می‌شوم این است که او عاشق خدمت به افراد نیازمند  است و در این وادی خستگی ناپذیر است و شاید همین هم باعث شده که او بیست سال مسیری را که به گفته خودش دشواری‌هایی فراوانی هم دارد بتواند ادامه دهد.

این بانوی نورآبادی مسوول هیات حضرت زینب(س) اولین هیات زنانه در لرستان است، وی مداح و مسوول هیات‌های خانگی نیز است.

اشرف الواری مدیریت خیریه غریب مادر شهرستان دلفان

ایجاد اشتغال برای افراد کم بضاعت چراغ راه است

الواری در ابتدا و در خصوص علت قدم گذاشتن در مسیر کمک به دیگران، می‌گوید: کودک که بودم در همسایگی‌مان خانواده‌ی زندگی می‌کرد که پدر را از دست داده بود، من می‌دیدم پدرم بیشتر شبها درب حیاط این خانواده ظرف غذا را می‌گذاشت، در واقع الگو و کسی که سبب شد من این مسیر را دنبال کنم پدرم بود، همه زندگی من حالا کودکان یتیم و محبت به آنان است.

او می‌گوید: فعالیت خود را  از این آبادی به آن آبادی شروع کردیم، هر کجا می‌شنیدیم که کسی نیاز به کمک دارد حتی اگر در دورترین روستاها عزممان را جزم می‌کردیم  و گرما و سرما هم نمیشناختیم، همه کاری انجام دادم از توزیع پک معیشتی بهداشتی و آموزش گرفته تا ساخت چند واحد مسکونی و تهیه 35 دست جهیزیه برای افراد نیازمند، حتی برای عید امسال هم زمینه آزادی 28 زندانی جرائم غیر عمد را فراهم کردیم، اولویت ما هم افرادی هستند که زیر خط فقر قرار دارند.

دغدغه و اولویتم ایجاد شغل است

مدیرعامل موسسه خیریه حضرت زینب(س) که به گفته خودش بیشتر از 20 سال است که راه کمک به دیگران را در پیش گرفته است، می‌گوید: تا چند سال پیش همه هم و غم من کمک‌های نقدی و غیر نقدی به افراد نیازمند بود اما متوجه شدم که اشتباه است باید به جای ماهی دادن ماهی‌گیری را به افرادی که توان کار دارند یاد داد.

همین امر باعث شد که با کمک تعدادی از خیرین چندین چرخ خیاطی، ساج و گاز و سبزی خرد کن و مرغ و بوقلمون خریداری و در اختیار چندین نفر از بانوان بدسرپرست و بدون سرپرست  قراردادیم، کار خوب پیش رفت و جواب هم گرفتیم بازاریابی را هم خودمان انجام دادیم و تقریبا برای 50 نفر شغل ایجاد کردیم.

او می‌گوید: اگر ارگانها و نهادهای مختلف کمک کنند و تسهیلات در اختیار من بگذارند می‌توانم همه زنان کار در نورآباد را مشغول کنم زیرا بیش از بیست سال است که دراین زمینه فعالیت دارم و به خوبی با مشکلات و ظرفیت‌های نورآباد آشنا هستم.

دلم می‌خواهد به جای اینکه غذا یا پولی به افراد کم بضاعت و نیازمند پرداخت کنیم خودشان کارآفرین و تولید کننده باشد تا دستشان جلوی کسی دراز نباشد، چندماهی هم هست که پیگیر هستم در کانون آموزش و پرورش 30 تا 40 نفر را مشغول خیاطی کنم، چرخ‌ها را تهیه کردم منتظر هستم کمی دست و بالم باز بشود پارچه‌های برش زده را از تهران بیاورم.

الواری با اشاره به اینکه زمانی که همراه چند معلمی که با هم کار را شروع کردیم دوست داشتیم در خفا کمک به نیازمندان را ادامه دهیم، می‌گوید: اما با اصرار دوستان و فرماندار وقت موسسه را ثبت کردم در این مدت هم تنها نهادی که کمک کرده ستاد اجرایی فرمان امام بوده، مابقی کمک‌ها توسط خیرین شهرهای دیگر انجام می‌شود.

او در بخشی از صحبت‌هایش به همراه بودن همسرش در این مسیر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: با شروع کرونا سال گذشته با کمک همسرم هشت هزار ماسک را آماده و در حاشیه شهر توزیع کردیم، همسرم همه این سالها نه تنها با فعالیت‌های من مخالفت نکرد بلکه همراه و یاورم  بوده است.

سختی‌ها را به جان می‌خرم

اشرف الواری خیریه غریب مادر

مدیرعامل موسسه خیریه حضرت زینب (س) می‌گوید: من عاشق کارم هستم و هیچگاه خسته نشده‌ام زیرا معتقدم کاری بهتر از این نمی‌شود انجام داد، این حس کمک کردن برای من خیلی زیبا است افتخار می‌کنم که در خدمت افراد کم بضاعت هستم نمی‌توانم از این فرصتی که خداوند برای من ایجاد کرده بگذرم.

 دوست دارم سختی‌ها را به جان بخرم، مسیر سختی است و هر کسی نمی‌تواند به راحتی آن را ادامه دهد، خیلی سخت است، دختر فراری و افراد معتاد هم به من پناه می‌آورند و در همه این سال‌ها با کمک خداوند و اهل بیت بوده که توانسته‌ام دوام بیاورم، هرشب می‌گویم خدایا شکرت که به من اجازه دادی به بندگانت خدمت کنم.

همین امسال یک اتفاق  من را سر حال کرد، دختری که پدرش اعتیاد شدید داشت و مادرش هم طلاق گرفته بود و با مادر بزرگش زندگی می‌کرد با من تماس گرفت و گفت: عمویم مرا اذیت می‌کند و گاهی تنها غذای من در طول روز یک کیک است می‌خواهم در کنکور شرکت کنم اما نه جایی دارم و نه کتاب و شرایطی که بتوانم درس بخوانم.

 دو ماه مانده بود به کنکور شرایط را برای درس خواندنش در یک پانسیون فراهم کردم و او در رشته پرستاری قبول شد، قبولی او شیرین ترین لحظه زندگیم بود گویی همه دنیا را به من داده بودند خستگی از تنم رفت.

مدیرعامل موسسه خیریه حضرت زینب (س) در پایان صحبت‌های خود  با اشاره به اینکه حدود 2000 نفر تحت پوشش موسسه ما هستند، می‌گوید: یکی از مشکلاتی که انتظار دارم مسوولان در این دولت به آن توجه کنند اختصاص مکانی برای موسسه است، بیست سال است که در این حیطه فعالیت می‌کنم اما مکانی در اختیار ندارم همه کارهای موسسه را در منزل انجام می‌دهم، در حالی که همسر من جانباز پنجاه درصد و شیمیایی است.

خیریه غریب مادر

آگهی تاسیس

تاسیس موسسه غیرتجاری غریب مادر دلفان در تاریخ 19/03/1395 به شماره ثبت 93 به شناسه ملی (وارد شوید) ثبت و امضا ذیل دفاتر تکمیل گردیده که خلاصه آن به شرح زیر جهت اطلاع عموم آگهی می گردد. موضوع موسسه: انجام خدمات اجتماعی و عمرانی و خیریه در همه سطوح و برای تمام طبقات محروم و مستمند و اقشار کم در آمد جامعه نظیر ساخت مراکز بهداشتی و درمانی، مدرسه سازی و تاسیس خانه سالمندان و دارالایتام و مساجد در حدود امکانات حمایت و کمک مالی به طلاب و دانش آموزان و دانشجویان مستعد و بی بضاعت جهت ادامه تحصیلات عالی و همچنین کمک مالی به ائمه مساجد. تشکیل کلاس های آموزشی، دینی، فرهنگی، هنری جهت دانش پژوهان بی بضاعت درصورت اخذ مجوز خاص از مراجع مربوطه. ایجاد فرصت های شغلی و کاری برای مردم محروم و اقشار کم درآمد جامعه جهت اشتغال زایی. مراقبت و پرورش و حمایت های معنوی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کورکان و نوباوگان بی بضاعت و مستمند در جهت حفظ و صیانت از حقوق وکرامت آن ها. فراهم نمودن سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و شرایط رشد و بالندگی نیازمندان جامعه. کمک به مستضعفین، ازجمله: اکرام و اطعام ایتام و مساکین، خانواده های بی سرپرست، معلولین، سالمندان و بیماران مستمند. حمایت از خانواد های بی سرپرست و کمک به خانواد های دارای سرپرست از کار افتاده و ایجاد زمینه ای خوداشتغالی زنان سرپرست خانواده. مساعدت معنوی و مادی برای تسهیل ازدواج جوانان مستمند. مدت موسسه: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود. مرکز اصلی موسسه: استان لرستان شهرستان دلفان میدان بسیج مسجد آقا موسی بن جعفر ع کدپستی (وارد شوید) سرمایه موسسه: مبلغ 000/500/1 ریال می باشد. اولین مدیران موسسه: مصطفی میربگ به شماره ملی (وارد شوید) به سمت رئیس هیئت مدیره ساکن استان لرستان شهرستان نورآباد دلفان کوی پاسداران خیابان پاسداران نبش نبوت 4 ساختمان دوم دارنده (وارد شوید) ریال سهم الشرکه. فروزان غلامی به شماره ملی (وارد شوید) به سمت نایب رئیس هیئت مدیره ساکن استان لرستان شهرستان نورآباد دلفان خیابان بهارستان کوچه بهار 2 منزل احمدی تبار همکف دارنده 000/50 ریال سهم الشرکه. یارحسین میرزایی فیروزوندی به شماره ملی (وارد شوید) به سمت خزانه دار ساکن دلفان میدان بسیج مسجد آقا موسی بن جعفر ع دارنده 000/50 ریال سهم الشرکه. اشرف الواری به شماره ملی (وارد شوید) به سمت مدیرعامل خارج از اعضا ساکن استان لرستان شهرستان نورآباد دلفان بلوار آزادی جنب اداره راه دارنده 000/350/1 ریال سهم الشرکه برای مدت دو سال انتخاب گردیدند. دارندگان حق امضا: کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور موسسه از قبیل چک، سفته، بروات قراردادها عقود اسلامی با امضای مدیرعامل همراه با مهرموسسه معتبر می باشد. اختیارات مدیرعامل: طبق اساسنامه. بازرس اصلی و علی البدل: زهرا عظیمی گلباغی به شماره ملی (وارد شوید) به عنوان بازرس اصلی. زهرا عزیزی به شماره ملی (وارد شوید) به عنوان بتزرس علی البدل. ش (وارد شوید) اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری دلفان

تماس با خیریه غریب مادر

آدرس:

لرستان، شهرستان دلفان،  بلوار آزادی، کوچه نشاط 1

شماره تماس:

09167465705
09337725705